2014_12_30

Bedre kontroll med Accountor Online

Accountor har utviklet et produkt som skal hjelpe våre kunder med å få bedre kontroll over økonomien. Vi har snakket med produkteier for Accountor Online, Ken Andersen, og rådgiver for Accountor Online, Ingeborg S. Nymoen, om hva det innebærer for deg. - Accountor Online er et konsept som ivaretar alle prosesser og arbeidsoppgaver som faller inn under regnskapsføring; alt fra fakturering, skanning og mottak av faktura, regnskap, betaling og rapportering, forteller Andersen.

Nymoen føyer til at Accountor med Accountor Online ønsker å være i forkant med programvare innen regnskap. – Vi tenker på hvordan regnskapsbransjen vil se ut i fremtiden, og jobber med å legge til rette for et sømløst system som kommer både regnskapskontorene og kundene til gode. Målet er å tilby et regnskapsprogram som er enkelt å bruke, effektivt og tilgjengelig for våre kunder, sier hun.

Enklere arbeidsflyt

Med det nye skybaserte regnskapsprogrammet skal arbeidsflyten for både regnskapsbyrå og kunde bli lettere. – Med dette systemet slipper man unna dobbeltarbeid som regnskapsbransjen har vært nødt til å utføre tidligere; nå godkjennes og arkiveres bilag i en operasjon og av en person, sier Ingeborg. – Normalt blir en faktura først levert til regnskapsfører i permer, eller den skannes av kunden og sendes elektronisk. Deretter må regnskapsfører legge det inn i sitt system, behandle og godkjenne denne, for så å arkivere det. En faktura behandles dermed flere ganger. Dette er tidkrevende operasjoner, og ikke spesielt effektivt. Med Accountor Online skjer alt dette i en operasjon, noe som sparer begge parter for mye tid. Tid som kan brukes på andre ting, som for eksempel å gi gode råd til kunden basert på de tallene som foreligger når regnskapet er ført. Man har tilgang til oppdaterte tall mye oftere – kanskje er man vant til rapporter etter hver mva-termin, men nå kan man få dem så ofte man ønsker og avtaler. Det gjør det lettere å ha fullstendig oversikt over den økonomiske situasjonen i bedriften, sier hun.

Tettere samarbeid

- Kunde og regnskapsfører kan avtale seg i mellom hvem som gjør hva. Nå kan du som kunde, om ønskelig, gjøre mer av arbeidet selv. Man jobber i det samme systemet, og vil da kunne snakke det samme «språket» - noe som gjør det lettere å forstå hverandre, sier Andersen.
Om det er flere i bedriften som skal kontrollere leverandørfakturaer gjøres dette enkelt elektronisk ved å sette opp et hierarki i godkjenningsprosessen. – Har du for eksempel en avdelingssjef som skal kontrollere at varene er kommet, mens økonomisjefen godkjenner fakturaen til betaling, gjøres dette effektivt i Accountor Online, sier Nymoen.

Fremtiden er papirløs

Innlegging av lange KID-koder og annen betalingsinformasjon i nettbank er en saga blott med Accountor Online; her skjer alt automatisk. All informasjon kommer direkte inn i systemet, og betales med et tasteklikk. Bruk av sentralt postmottak, slik at all relevant post kommer rett inn i systemet, gjør at man slipper å åpne posten fysisk; det sparer tid samtidig som man slipper å ha masse papirer på kontoret. Fakturering har aldri vært enklere. Her ser du fakturaen mens du lager den, og kan tilpasse den i henhold til dine behov og ønsker. En tredjepart sender paprifaktura ut til de kundene som ikke kan motta e-faktura. E-faktura har aldri vært enklere - vi tar oss av registreringen, og ønsker dine kunder eller leverandører e-faktura, så er det en enkel affære å få til, avslutter hun.

Frihet med Accountor Online
 

Andersen føyer til noen flere fordeler du vil få med Accountor Online:

  • Integrasjon med banker for å kunne betale regninger, samt se kontobevegelser og saldo direkte i programvaren.
  • Helelektronisk fakturabehandling som gir deg full kontroll over fakturaene til enhver tid.
  • Den skybaserte løsningen gir deg mulighet til å logge på når som helst og hvor som helst.

Disse egenskapene i kombinasjon gir deg større frihet gjennom at unødvendig arbeid, som Ingeborg har nevnt tidligere, blir kuttet ut. Dette fører til at du sparer tid og kan fokusere på det du kan best - nemlig å drive bedriften din. Her kan du enkelt skaffe deg oversikt over hvordan det går med bedriften rett fra hytta på fjellet, eller du kan sende en purring på en faktura som ikke har blitt betalt, rett fra bassengkanten i «Syden», legger Andersen til.