2014_06_16
Nyheter

Ny administrerende direktør



Nyhetsbrev mai - Aktuelt: Øivind Kirksæter
 

 

Møt Accountor | Økonors nye administrerende direktør

I denne utgaven av Aktuelt: fra Accountor har vi snakket med vår nye administrerende direktør Øivind Kirksæter om hans fremtidsvyer og mål.
 
Han har stor tro på at mennesker som har hyggelige kollegaer, som blir møtt med respekt fra arbeidsgiveren og har faglige utfordringer i hverdagen, er de som yter sitt beste.
 
Klikk her for å lese flere Aktuelt: artikler

I sommer tiltrer Øivind Kirksæter som ny administrerende direktør i Accountor | Økonor, og vi har snakket med mannen som skal styre den norske skuten i årene som kommer. Han skal sørge for at selskapet har de mest fornøyde medarbeiderne og kundene i bransjen.
 
Øivind Kirksæter var i utgangspunktet ikke på jakt etter ny jobb da han fikk den første telefonen fra Accountor, men etter hvert som han ble bedre kjent med selskapet, ble det klart at han likte Accountors verdier og menneskene han traff. I tillegg fikk Kirksæter inntrykk av at det fortsatt fantes mye potensiale som ikke var realisert. Da ble det vanskelig å takke nei.
 
- Accountor består av en rekke kontorer og franchisetakere som sammen utgjør Norges kanskje sterkeste miljø innen denne bransjen. Vi har imidlertid ikke helt tatt ut potensialet med tanke på samarbeid mellom enhetene, og med tanke på å lære av hverandres sterke sider, sier han, og legger til:
 
- Det at Accountor har et stort potensiale for å gjøre det enda bedre enn i dag, finner jeg veldig motiverende.
 
Kirksæter har lang og solid utdanning og erfaring innen ledelse. Han er utdannet sivilingeniør fra Norges Tekniske Høgskole, NTH, men har også gått befalsskole, Krigsskolens kvalifiseringskurs og Forsvarets stabsskole.
 
Med bakgrunn i dette har han jobbet 14 år i Forsvaret og innehatt en rekke stillinger i næringslivet – inkludert administrerende direktør i Visma Unique, konsernsjef i FARA og Vice President i EVRY. Kirksæter har jobbet mye med outsourcing og utvikling av lønns- og regnskapssystemer.
 
Nødvendige utfordringer og endringer
- For meg innebærer det å være administrerende direktør å definere en klar retning for virksomheten, og deretter hjelpe og understøtte menneskene som jobber der til å nå de målene vi har satt oss.
 
Kirksæter ønsker at Accountor skal ha de mest fornøyde kundene og medarbeiderne i bransjen – i tillegg til at selskapet skal ta markedsandeler og vokse raskere enn konkurrentene.
 
- Man skal heller ikke legge skjul på at vi ønsker å jobbe så effektivt – at kundene våre verdsetter oss så høyt – at Accountor genererer gode overskudd både for franchiseeierne og våre andre eiere, sier han.
 
Ingen administrerende direktørstilling er komplett uten å ha noe å bryne seg på, og Kirksæter mener at en av de viktigste utfordringene er at Accountor har mange forskjeller i forretningsmodeller, kulturer og arbeidsmetoder.
 
Han sier at for å være nummer én og bli den kraftfulle enheten Accountor skal være, må det gjøres noen endringer og forbedringer. Vi må lære av hverandre og være helt i front på teknologi. Accountor har menneskene og kompetansen, vi må bare bli enda bedre på å utnytte hverandres sterke sider.
 
- Noen liker endringer og vil både delta og være pådriver. For andre vil endringer føles vanskelig, selv når det er åpenbart at det vil være bra for selskapet, sier Kirksæter og legger til:
 
- Det å motivere alle til å jobbe sammen for å gjøre de nødvendige endringene tror jeg vil være min største utfordring i starten.
 
Motivasjon for suksess
Han har stor tro på at mennesker som har hyggelige kollegaer, som blir møtt med respekt fra arbeidsgiveren og har faglige utfordringer i hverdagen, er de som yter sitt beste. Det å skape en felles identitet for hele Accountor i Norge og en følelse av samhørighet er viktig.
 
- Det er nettopp dette jeg motiveres av; å jobbe sammen mot felles mål sammen med dyktige medarbeidere. Samtidig er jeg et konkurransemenneske. Jeg tok denne jobben for å gjøre Accountor til den dominerende aktøren i bransjen – og det å lykkes sammen med laget mitt motiverer meg veldig.
 
Totalt sett skal dette gjøre både kundene og medarbeiderne enda mer fornøyde. Kundene skal selvfølgelig tas vare på gjennom å levere kvalitet, men også gjennom at vi skal være så tett på dem våre at vi forstår forretningen og behovene deres.
 
I tillegg ønsker Kirksæter å fortsette å fokusere på den personlige relasjonen. Han mener dette er uhyre viktig i denne bransjen; vi må være serviceinnstilt for å ta best vare på kundene våre, og sørge for at de vet at vi er der for dem. Han avslutter med følgende: - Jeg gleder meg til å ta fatt på oppgaven, og til å jobbe med nye utfordringer og nye mennesker.
Lik oss
Lik oss
Følg oss
Følg oss
Følg oss
Følg oss